In mei is een kleine delegatie van 3 visvrienden in Zweden op visvakantie geweest. We hebben een week lang op meer Immeln elke dag vanuit de boot op snoek gevist. De uitgestrektheid, hoeveelheid visuren en de ruwe natuur in Zweden – onder water kan het er een doolhof van rotsen zijn – maken dat het materiaal het flink te verduren krijgt in zo’n week. Dit was dan ook een perfect moment om de pas aangeschafte Haswing Cayman B55, een op de boeg te monteren elektrische buitenboordmotor, eens stevig aan de tand te voelen!

Een opvallende verschijning op de boeg!

De Haswing Cayman is een op afstand bedienbare 12V electromotor die op de boeg van de boot wordt gemonteerd. De motor kan bediend worden met bijgeleverde handzame (draadloze) afstandsbediening of met apart leverbare voetbediening. Ook een quick-release plaat is verkrijgbaar. De motor heeft een adviesprijs van  399,-.

De maximale stuwkracht van deze elektromotor bedraagt 55 lbs, wat gelijk staat aan zo’n 25 kilo stuwkracht, geschikt voor boten tot 500kg. De schacht is van onbuigbaar composiet en 118 cm lang (gemonteerd op onze Sylvan Alaskan 15ft houden we 20cm schacht over). Het geheel weegt 15,5 kilo en is bijna geheel uitgevoerd in een witte kleur. Wij vinden bij onze boot een wit exemplaar erg fraai ogen. Het geheel komt degelijk over. Montage wijst zich vanzelf, RVS bouten zijn meegeleverd.

Het water op

Wanneer je de motor in het water hebt laten zakken, geeft deze door middel van een paar korte piepjes het signaal dat de motor gebruikt kan worden. Met de centrale knop op de afstandsbediening wordt de motor aangezet en kan de snelheid worden geregeld met de betreffende knoppen (haas en schildpad). De snelheid is in 10 kleine stappen te regelen, wat in het gebruik ervaren wordt als traploos. Tijdens het varen kan met de centrale knop de motor in een keer worden uitgezet en weer aan, waarna hetzelfde vermogen meteen weer wordt geleverd. Het naar links en rechts sturen wijst zich ook vanzelf. Elke opdracht die wordt gegeven met de afstandsbediening wordt bevestigd met een kort piepje vanuit de motor. Mocht een rappe stuurcorrectie nodig zijn dan kan de rechtsonder-knop worden gebruikt, want nu wordt maximaal vermogen geleverd, iets wat met de linksonder-knop weer ongedaan wordt gemaakt. Nog niet volledig gewend aan de afstandsbediening werd deze knop nog wel eens onbedoeld beroerd. Dit gaf onverwacht een flinke snok aan de boot, wat tot hilarische taferelen kon leiden wanneer we stonden te werpen! Gelukkig bleef een nat pak ons bespaard…

Een robuuste afstandsbediening

De praktijk

Genoeg feitjes over de Cayman, tijd voor de bevindingen tijdens het vissen in Zweden! Er is gevist vanuit een Sylvan Alaskan DLX 15 voet aluminium boot met een geschat totaal gewicht van rond de 350 kilo, toebehoren meegerekend. Een gemiddelde roofvisboot denken we. De Haswing Cayman is ingezet voor verschillende snoek vistechnieken: met name werpend/driftend, maar daarnaast ook trollend en diagonalend.

Werpend/driftend werd er gevist op 2 manieren. Bij voldoende wind werd de boot naar een hogerwal positie gebracht en vervolgens lieten we deze op de wind af zakken. Met een driftzak achter de spiegel werd de boot afgeremd om niet te snel over interessante stekken heen te driften. De elektromotor werd nu vaak haaks op de boot ingezet om deze dichter of verder van rotsformaties of rietkragen te brengen. Door een vaste snelheid in te stellen en de motor met de aan/uit knop, na het sturen in de juiste richting, zo nu en dan te activeren is de boot gemakkelijk op koers te houden, ook bij hardere wind. De besturende visser moet bij deze manier van vissen wel de motor kunnen zien, zodat duidelijk is welke kant de schroef op wijst. In praktijk ging dit het best door de besturing aan de man op het voordek over te laten. De motor kent geen ‘achteruit’, waardoor het wel telkens nodig is om te sturen, terwijl een achteruit stand het mogelijk zou maken om de motor dwars te houden en met alleen vooruit of achteruit de drift wat dichter of verder lags het riet te maken.

In een windstille baai is het uiteraard heerlijk manouvreren met de fronttroller

De afstandsbediening is met clips op de hengel of pols te bevestigen. We hebben beide wel even getest, maar voor het werpend vissen ging de voorkeur toch duidelijk uit naar het gebruik van een nekkoord, zodat beide handen meestal vrij waren om goed te kunnen vissen. Bij wat meer wind (vanaf windkracht 4), waarbij de boot op dezelfde plek moest worden gehouden, vergt dit wat meer inspanningen van de bestuurder die dan bijna continu moet sturen met de afstandsbediening. Het tegelijk werpen met kunstaas is dan eigenlijk niet mogelijk. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van het type boot; een boot met kiel zal wat vaster liggen en minder gecorrigeerd hoeven worden. Een anker/kompas-functie zou hoe dan ook uitkomst kunnen bieden. Voor het verticalend/dropshottend/diagonalend vissen zou het monteren op de hengel wellicht kunnen werken, maar in de praktijk wordt dan waarschijnlijk met de afstandsbediening in de vrije hand gevist.

Met weinig wind (t/m windkracht 3) werden driften gemaakt zonder driftzak, waarbij de elektromotor continu op lagere snelheid draaide. De boot is op deze manier prima te controleren door zo nu en dan de stuurrichting van de elektromotor aan te passen. Ook langzaam varen met driftzak aan de spiegel kan trouwens goed werken. Doordat de driftzak dan continu aan de spiegel trekt is de boot veel koersvaster en gaat niet ‘slingeren’ achter de elektromotor.

driftend werpen

Werpend tussen de vele eilandjes in meer Immeln

Trollend houdt de Haswing de boot prima op koers, tot windkracht 4/5 is het nu goed vissen.  Om de boot op een snelheid van rond de 4 km/u te houden is 2/3 vermogen van de motor benodigd. De afstandsbediening kan nu gemakkelijk continu in één hand worden gehouden. In het begin is het even zoeken bij het ‘blind’ bediening van de knoppen. Doordat de afstandsbediening symmetrisch is uitgevoerd, ‘voel’ je niet direct wat boven, onder en (daardoor) rechts en links is. Hierdoor moet je wanneer je de afstandsbediening pakt wat vaker kijken naar het apparaat onder het sturen. Na verloop van tijd went dit en kun je blind sturen, zodat de concentratie bij de hengels en omgeving kan zijn.

Aangenaam stil

Voor wie het gewend is om met elektromotoren te varen zal het bekend in de oren klinken, de aangename stilte van deze motoren.  De Haswing Cayman is hierin niet anders, de motor vaart zo goed als fluisterstil. In Zweden, waar we dagenlang rond vaarden zonder ook maar één iemand tegen te komen is dit een welkome eigenschap! 100% fluisterstil is de motor tijdens het gebruik trouwens niet, want bij het links en rechts sturen geeft de motor piepjes, als bevestiging dat het signaal van de afstandsbediening aan komt. Vooral bij regelmatig corrigeren bleek dit geluid wat hinderlijk op den duur. Optioneel dit geluid aan/uit kunnen zetten lijkt een goede aanpassing. Verder is de links/rechts stuur-aandrijving duidelijk hoorbaar.

Vissend vlak boven rotsen in een ondiepe baai; benzinemotor getrimd en de fronttroller zo dicht mogelijk onder het wateroppervlak

Energieverbruik

Het verbruik van de Haswing (in combinatie met een semi-tractie accu van 105 Ah) viel bij de door ons toegepaste vistechnieken keurig uit. De visdagen die we maakten waren gemiddeld 10 uur lang, waarbij veel tot zeer veel met de elektromotor werd gevist. De accu was nog zo’n 25-50% vol aan het einde van de dag. Het is wel zo dat het op de meeste dagen weinig waaide. Op de elektromotor zit een ingebouwde accumeter die in 5 niveau’s een indicatie geeft van hoe vol de accu nog zit. Deze accumeter gaf in de praktijk nog wel eens wisselend verbruik aan ten opzicht van onze druppellader, waarbij de elektromotor vaak een wat te positief beeld gaf over de toestand van de accu.

Conclusie

De Haswing Cayman B55 is ons tijdens deze week vissen uitstekend bevallen! De motor ziet er fraai uit en functioneert uitstekend. Met onze boot kon de motor uitstekend overweg, ook bij hardere wind. Het energieverbruik is keurig. Zoals gezegd hebben we voornamelijk werpend gevist in Zweden en zal terug in Nederland moeten blijken of ook verticalend/diagonalend – wanneer het op secuurder sturen aankomt – de motor zijn mannetje staat. Gebaseerd op deze week is er echter geen enkele reden om hieraan te twijfelen… Voor de toekomst zou een anker/kompas-functie een zeer welkome functie zijn. Na deze week vissen in Zweden kunnen we niet anders dan de Haswing Cayman B55 aanraden!

Plussen en minnen op een rij:

+ prijs
+ uiterlijk
+ draadloze afstandbediening
+ gebruik
+ verbruik
+ 2 jaar garantie
- geluid bij sturen
- accumeter niet accuraat
- (nog) geen ankerfunctie
- geen achteruit

 

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>